4 cameliaplanten gekocht. In garage tegen de vorst. Licht genoeg, niet te droog, geen droge lucht. Bladeren zien geel/groen. Wat doen we verkeerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

De meeste camelia's zijn best wel winterhard, mits ze op een juiste plaats staan en in de juiste grond.
Mijn camelia staat al meer dan 30 jaar buiten en heeft al eens - 16 gehad.
Een garage lijkt voor jou dan wel licht, maar niet voor de planten.
Geen licht van boven, niet van achteren en niet van links en rechts, alleen wat aan de raamkant.
Wil je deze planten nog redden, plant ze dan zo snel mogelijk in je tuin op de juiste plaats en juiste grond.
Een Camelia kan wel binnen overwinteren in een onverwarmde, vorstvrije erker of kas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoe zit dat met het advies om planten die je nu pas gekocht heb, niet in de tuin te planten,maar binnen te houden tot na de vorst? Ook voor gewone winterharde planten kreeg ik dat advies. Omdat ze nog niet aan vorst gewend zijn tijdens de kweek.
Ook op de kaartjes bij bloembollen (crocussen, irisjes) staat "in de winter goed afdekken met turf" terwijl deze ook volkomen winterhard zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas is er erg veel onjuiste of verwarrende informatie in de omloop.
Lang geleden werden alle bloembollen afgedekt met een laagje turfmolm, ook over de vaste planten en tussen de violen e. d.
Maar bollen zijn volkomen winterhard, dus niet nodig, tevens verzuurt de turfmolm de grond en veroorzaakt bij nat weer schimmel en rotten van bollen en vaste planten . Dus al heel lang wist men dat turfmolm gewoon slecht is, echter blijft deze informatie maar terug komen.
Winterharde tuinplanten zijn inderdaad winterhard, maar op een tuincentrum vrij beschut, vaak koude kas.
Als men deze planten buiten gaat zetten vanuit de kas, naar de tuin, bij strenge vorst, dan is deze overgang veel te groot en kunnen de planten beter even in de schuur staan tot aan de dooi.
Maar in de praktijk koopt geen mens tuinplanten als het hard vriest en is ook de grond bevroren.

Andere antwoorden (1)

Goed idee van de Camelia's te beschermen tegen de vorst, maar ze moeten dan ook zoveel mogelijk daglicht krijgen, als ze maanden lang een bepaalde dosis daglicht te weinig krijgen, verliezen ze hun donkergroene kleur.
Hoeveel graden Celsius is het in de garage ? Best mogelijk dat ze iets te warm te staan.
Geeft u wel regenwater aan ze ? Kraanwater is te hard en niet zuur genoeg, daar kunnen ze ook gele bladeren van krijgen.
Onze 2 Camelia's staan buiten wegens de zachte winter, de bloemknoppen zijn veelbelovend: zet uw planten buiten en ze zullen terug groener worden, wel oppassen, in februari en maart kan het nog vriezen.
Bron : door de jaren heen ervaren.

Toegevoegd na 4 dagen:
U kunt ze nog even in de pot houden en als de juiste plaats gevonden is, mogen ze de grond in (liefst in de herfst doen, dan is de grond nog warm).
Ze mogen ook in pot blijven, maar dan zou ik ze in grotere, brede potten zetten, dan kunt u nog wat nadenken over de definitieve plaats.
Ze kunnen nog jaren in potten gehouden worden, maar zijn dan wel kwetsbaar voor de vorst, dan moeten ze tegen de winter naar "binnen".
Plaatje bij antwoord
Z512099